„Mindennapi kenyerünket add meg nekünk…”- hangzanak fel százmilliók ajkán nap, mint nap az ősi ima szavai. Mert a kenyér - élet.
A
legtöbb kultúrában ős időktől fogva különös (sőt vallásos) tisztelet övezi a
kenyeret.
Valószínű, hogy az őskori emberek
eleinte az éretlen, még teljes, édes vad gabona-szemeket kicsipegették a
kalászból, és ezzel egészítették ki élelmüket. Az érett gabona szemek már
hosszabban tárolhatók, így ezeket tarisznyába kötve a vadászok magukkal vihették
az útra élelemként, a sikeres vadászatig. A gabona szemeket összerágva
fogyasztották. A törzs helyben maradó tagjait (asszonyok, gyerekek, idősek
sérültek) sokszor csak a rágással aprított és a nyál amiláz enzimjével
emészthetővé tett gabona kása tartotta életben. A fáradságos és igényes rágást
idővel felváltotta az az egyszerű eljárás, hogy az összetört, szétzúzott
gabona szemeket vízzel keverték, és az így nyert kását némi pihentetés után
fogyasztották. Az ősi kenyér szó eredetileg azt a nyállal vagy vízzel készített
kását jelentette. Ebből az ősi kásából született, a sör (folyékony kenyér!) is:
a rágással vagy vízzel készített, jól
megerjed kásából kesernyés, alkohol tartalmú ital készíthető.
A lapos kövek között lisztté zúzott, morzsolt búzából később már tésztát készítettek, és forró kövekre terítve lepényt sütöttek belőle. (Sok mai természeti nép kenyere is ilyen, és a zsidók kovásztalan kenyere, a macesz vagy pászka szintén csak lisztből és vízből készült, sütéssel.)
Rendkívüli jelentőségű volt az a felfedezés, hogy ha vizes kásához rágott kását vagy több napos, maradék, savanyodott kását (kovász!) adnak, a tészta (a szó eredeti jelentése kása, pép, massza-sőt agyag!) felduzzad (megkel-innen ered a vallásos tisztelet: élet költözik belé, duzzad, növekszik, szaporodik), és ezt megsütve lágy, szivacsos süteményt, mai értelemben vett kenyeret kapnak. Ez a kelesztett kenyér hamarosan diadalútra kelt: a könnyű, laza szerkezetű, jól emészthető sült tészta agyag- vagy tőkemencében előállítható alkalmas gabonafajtákból; a sülő kenyér ellenhálhatatlan illata, a kész kenyér puhasága, emészthetősége, egyedülállóan jó íze mind arra utal, hogy ezt a táplálékot az istenek adták az embereknek.
Nem minden gabonaféle alkalmas kelesztett kenyér készítésére: csak azok a fajok, amelyekben a keményítő mellett megfelelő mennyiségű és minőségű fehérje (sikér) van. Ezért nem készíthető kenyér pl. a rízsből Kelesztett kenyér készítésére a búza és a rozs használható. Kölesből, cirok magból csak kelesztetlen lepény kenyerek készíthetők. Igaz ezek a kelesztetlen lepény kenyerek kemence nélkül, forró kövekre terítve is megsüthetők – ezért az ilyen lepénykenyerek máig népszerűek sok elmaradott népnél.
A keresztény kultúra sok tekintetben
szakított a gyökereit jelentő zsidó kultúrával, így válhatott általánossá a
kelesztett kenyér, amit a zsidók tisztátalannak mondanak (merthogy, kovásszal,
élesztővel, azaz erjedéssel készül). A keresztény kultúrában a kenyér Jézus
Krisztus teste, ezért egyben vallásos tisztelet tárgya is (ugyanakkor a szent
áldozókenyér, az ostya továbbra is lisztből és vízből készül, kelesztés
nélkül). Az európai műveltségben ez a vallásos tisztelet abban is
megmutatkozik, hogy az asztalra kerülő kenyér „hasára”, azaz a lisztes oldalára
először késsel keresztet karcolnak, s utána szegik (pontosabban törik) meg a
kenyeret.
A kelesztett kenyér készítéséhez mérték egységnek is kötődnek: szakajtónak nevezik azt az eredetileg vesszőből font kosarat, amelyben a kelt tésztából egy kenyérnyi tésztát szakítanak. Mérőnek nevezik azt az edényt, amibe egy nagy, családi kenyér készítéséhez elegendő búzát töltenek.
A kenyérrel kapcsolatban megint vissza
kell térjünk az ókorhoz: az egyiptomi fáraók síremlékeit, a piramisokat építő
munkások (valójában szabad parasztok, akik a szárazság, illetve az áradás
idején nem dolgozhattak a földjeiken, továbbá a kézművesek) az épülő piramisok
mellett létrehozott, fallal körülvett városokban éltek. E városok maradványaiban
a régészek egész pék-utcákat tártak fel: az egymás melletti péküzemek kemencéiben
kenyér-maradványokat találtak, továbbá gabona raktározásra szolgáló hombárokat,
bennük gabona szemek maradványaival. És mivel az egyiptomiak mindent
feljegyeztek, ma is megtekinthetők az egyes péküzemek tételes kimutatásai: hogy
mennyi búzából, mennyi kenyeret, cipót és péksüteményt sütöttek. Innen tudjuk,
hogy már akkor ismerték a zsemlét és a kiflit is.
Korabeli feljegyzésekből tudjuk, hogy
az egyik egyiptomi városnak, a fáraó és hatalmas kísérete keresztül utazása
alkalmából 16 000 db közönséges minőségű, 13 200 db legjobb minőségű
kenyeret és 4000 db különféle kalácsot kellett sütnie a magas rendű látogatók
részére.
A fáraó udvarában kiemelten fontos volt
a főpékmesteri állás, és az egyiptomi sír festmények a kenyér készítésnek minden
jelenetét megörökítették, az őrléstől a tészta készítésen át a sütésig.
A görögök szerint, akik keletről vették
át a kenyérsütés tudományát, a kenyeret Dionüszosz isten adta az emberiségnek. Dionüszosz
ünnepén a körmenetben résztvevők óriási kenyereket vittek magukkal.
A rómaiak a görögöktől tanulták a
kenyérsütést, az első sütő kemencéket i. e. 170- ben építették Latinukban;
előzőleg csak hamuban vagy forró kövön sütötték a kovásztalan kenyeret.
Augustus császár idejében 300 nyilvános kenyérsütő volt üzemben, de ezeken
kívül minden háznak megvolt a maga kenyérsütő kemencébe.
A közép- és észak-európai népek közül
először a gallok tanulták meg a rómaiaktól a kenyér készítését, és tőlük ered
az az újítás is, hogy a tésztához sörélesztőt használtak.
A germán törzsek körében csak lassan
lett általánossá a kenyér készítése és fogyasztása. A svédek még a XVI.
században is csak kovásztalan lepénykenyeret fogyasztottak.
Európában a kovászos kenyér csak a
XVIII. században lett nép eledellé.
Az
örök idők homokszemei csak peregtek, peregtek, mint a malom garatjára öntött
búzaszemek – de a kenyér maradt. Igaz sokat fejlődött, de máig megmaradt
annak, ami a kezdetek óta volt, az egyik legalapvetőbb élelmiszernek.
Most, miután lepergettük a kenyér megszületése óta eltelt évezredek milliárdszor milliárdnyi homokszemeit képzeletbeli homokóránkban, lépjünk be egy mai péküzletbe.
Az első érzékszervi benyomás, ami
szinte azonnal letámad bennünket (sőt, már ez vonzott ide a szomszéd utcából),
az az ellenállhatatlan, már-már varázsszerű illat, ami kérlelhetetlenül
megindítja az emésztő nedveket termelő mirigyeink működését. Nyeljünk egy
nagyot, és nézzünk körül: szőke fehér kenyerek, pirosló barnak kenyerek, kreol
rozs kenyerek kacsingatnak ránk a polcokról, repedezett héjuk alól néhol
felvillan a forró, csábító húsuk… Nagy, kerek zsemlék tülekednek az átlátszó
plexiüveggel fedett tárlókból, s szinte kiáltanak: engem kóstolj meg, harapj
bele a húsomba! A félhold alakú kiflik girbe-gurba szövevénye, mint nászra
gyűlt kígyók sokasága tekereg a szemünk előtt, és mindegyik kifli azt kiáltja:
gyere, harapd le a csücskömet! Mártsál tejbe! Vágjál félbe, kenj meg vajjal!
Mire vársz?!
Nini, hát ez meg mi? Mintha a pupák pék pókja összepörgette volna ezeket a fényes csiga házakat – lepődünk meg a mákos briósok láttam.
És ezek a gyöngyös gömböcök vajon mik
lehetnek? – Mi vagyunk a szezámmagos zsemlék – pirulnak pattanásos arccal.
Egy pillanatra megrettenünk, amikor
észre vesszük, hogy egy polcról puska- (vagy ágyú?), csövek merednek ránk. –
Partez vou francais? – kérdezi az egyik udvariasan. Ó, hiszen ezek a francia
kenyerek! – könnyebbülünk meg.
De ne is folytassuk tovább. Úgysem
tudnánk mindenből vásárolni.
Van egy jobb ötletünk: bizonyára
mindenki talál kedvére valót, amit saját maga is elkészíthet.
Bármelyiket választják is, a siker
biztos: amit kisütnek, az mind az utolsó falatig elfogy!
Gömöri kenyérsütés Bözsi mama emlékére
Mercsén
a 60-as évek elejéig majdnem minden udvarban volt kemence. Akinél nem, az a
gazdasszony vagy rokonánál, vagy a szomszédjánál sütött.
A
kenyérsütéshez való lisztet már a malomban elkülönítették. Otthon nagy gonddal
tiszta helyen tárolták. A gazdasszony a sütést előző nap este végezte az
előkészületeket. A korábbi sütésből meghagyott megszárított nyers tésztából
készítette a kovászt. A nyers tésztát, lisztet, főtt krumpli és langyos sós víz
hozzáadásával kavarták, míg levesessé nem vált, és ezzel az anyaggal történt az
új kenyérhez szükséges liszt bekovászolása. A kovász egy nagy tekenőbe került és
azt hajnalig állni hagyták. A kenyértészta dagasztásához hajnalkor fogott hozzá
a gazdasszony. A kemencét a házigazda ezzel egy időben kezdte el kifűteni. A
gazdasszony kettő és négy óra között, vagy később dagasztott, amikor megfejte a
teheneket, majd azokat kiengedte a csordára, és a friss tejet is helyére tette.
A kenyértészta dagasztása akkor fejeződött be, ha a dagadó kezén nem ragadt meg
a tészta. Amikor a dagasztás megvolt, a tésztát még hagyták tovább kelni. Fehér
abrosszal, párnával takarták. A sütésre alkalmassá vált tésztát kiszakították,
és szakajtóba rakták. A szakajtó liszttel volt meghintve, hogy a tészta ne
ragadjon az oldalához.
Volt
olyan ház, ahol a szakajtókat kendővel bélelték, és a tésztát a kendő sarkait
felhajtva betakarták. A tésztakészítéssel egy időben a gazda a kemencét
általában egy méter hosszúságú akácfa darabokkal teljesen csillogóra
kifűtötte. A sütés előtt a gazdasszony szénvonóval a hamut és a felesleges
parazsat a kemencéből kihúzta, majd vízbe mártott kukorica csuhéjjal – pemete-
a kemence alját a kisebb parazsaktól kitakarította, hogy ne égjen bele a
tésztába. A szakajtóból hosszú nyelű, kerek fa lapátra kifordította a tésztát,
és a kemence aljára helyezte arányosan, hogy valamennyi kenyér egyenletesen
süljön. Egy sütéshez 6 kenyérnek megfelelő lisztet készítettek elő, ami őrölt állapotában
4 szakajtó liszt mennyiségének felelt meg. A szakajtóból kihagyott kelt
tésztából 5-6 lepényt sütöttek, ezt a gyerekek jobban szerették, mint a finom
kalácsot. A lepény sütésére akkor került sor, mikor a megsült kenyér kikerült a
kemencéből. A lepényt tejjel fogyasztották, vagy megkenték tejföllel, zsírral.
Miután a megsült kenyeret kiszedték a kencéből, leporolták, utána egy másik,
vizes tollseprűvel vagy ruhadarabbal enyhén megvizezték. Ettől kapta a kenyér a
vöröses-barna színét.
Az
1940-es évek elején terjedt el, hogy a kenyeret nem a kemence alján sütötték,
hanem a kiszakított tésztát kerek formájú lemeztepsibe tették. A kenyérsütésre
egy-egy családnál általában kéthetenként került sor. Ahol a család nagyobb
létszáma megkövetelte, gyakrabban, mert a kemencében egy sütéskor csak 6 kenyér
fért el. A kenyeret sütés után tiszta helyen – polcon – kendővel letakarva tárolták.
Két hét eltelte után is ehető, élvezhető volt.
Idős emberek azt tartják, hogy a kenyér
az Úr áldása, ezért minden egész kenyér megszegésekor a kenyérvágó késsel a
kenyér sütöttebb, alsó oldalára egy jelképes keresztet rajzoltak.
Jó
étvágyat kíván „kenyeres pajtásotok”!
CHEF BALU
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése