Oldalmegjelenítések száma a múlt héten

2013. július 7., vasárnap

A JÓ VENDÉG TUDJA, HOGY BALU IS CSAK EGY EMBER!

„Telefoncsöngés.
-       Itt a Bisztró. Miben segíthetek?
-       Milyen konyhát visznek? – kérdezi egy női hang.
-       Olaszt, hölgyem.
-       És mi a ma esti sushispecialitás?
Pillanatnyi csönd.
-       Nálunk nincs sushi, hölgyem.
-       Miért nincs?
-       Mert ez nem japán étterem.
Újabb szünet.
-       Tonhaluk van?
-       Van.
-       Nem csinálnak belőle sushit?”

A sztori igaz. Egy példa arra, hogy mekkora marha bír lenni  a kedves vendég, és milyen  lélekjelenlétre van szükség Balunak, hogy minden helyzetben udvarias és előzékeny maradjon.
A legidegesítőbb vendégek kategóriájába tartoznak, azok akik képtelenek kulturáltan viselkedni, akik nem köszönnek, az ajtón belépve észre sem veszik az eléjük siető pincért, akik nem ismerik azt, hogy „kérem” és „köszönöm”, vagy akik egyszerűen hülyének nézik az embert.
 „Egyszer egy idősebb pasas jött be hozzánk egy huszonéves fiúval. Miután megették a fő ételt , szólt,hogy menjek az asztalukhoz, mert problémás a vendég. Kiderült, hogy a férfi szerint nem lazacot, hanem valamilyen más tengeri halat kapott. Elnézést kértem, bár megemlítettem, hogy ez lehetetlen, hiszen az édesvízi halakon kívül csak lazacot tartunk. A férfi morgolódott, majd pár percel később közölte, hogy társa húsa pedig nem bélszín. Mivel hátszínt nem tartunk , ez sem volt valószínű, így megkérdeztem a fickótól, hogy egyáltalán szándékozik e fizetni. Mert ha erről szól: hát legyen a ház vendége, de ne rabolja az időmet. Mikor az asztal végzett , persze fizetés nélkül indultak a kijárathoz, én meg utánuk szóltam, hogy milyen sört ittak. Drehert, válaszolta a férfi. Na, mondom, akkor legalább ez egyezett a számlával, szóval akár ki is fizetheti. Megtette.”
Persze, ha valaki nem akar fizetni, az számos egyéb trükköt is bevethet. A leggyakoribb, hogy miután békésen megeszi az ételét, közli, hogy nem ízlett, esetleg túl drágának találja. De van olyan is, aki a drámaszakkörben szerzett tapasztalatát kamatoztatja.
„Volt olyan vendégem - írja Balu -, aki nekilát balhézni a főtétel alatt, hogy ő rosszul lesz a fokhagymától, és vigyem előle a kosztot.  Az ég szerelmére, olasz étterem vagyunk: minden tele van fokhagymával! Kivéve talán a tiramisut. Odahívtam a főnököm. Amikor ő udvariasan közölte , hogy a kisasszony az utolsó fűszálig elfogyasztott salátájában is volt fokhagyma, a nő látványosan allergiás rohamot kapott.”
Egyszerűbb taktika, ha valaki alkudozni kezd az árakon, vagy bogarat, vakolatot szór az ételébe (persze miután jóllakott), hogy panaszkodhasson, vagy egyszerűen hajszálat használ. Arra mondjuk egyébként is nagyon háklis tud lenni a kedves vendég.
Aztán ott van a bunkóság olyan formái, amikor a kedves vendég pökhendiségében nem lát túl az orránál. Szombat este a legjobb asztalt követeli, pedig nincs foglalása, késik, de nem szól, vagy egyszerűen el sem megy, mert öt másik helyen is foglalt asztalt, és mást választott. Nagy ügy! Hogy a vendéglős mennyit bukik az üresen várakozó asztalon, az lényegtelen.
Van, aki úgy érzi, hogy azért, mert fizet a kajáért, úgy bánhat velem, mintha egy bordélyban lenne.  Persze nem kell félteni a nőket sem. Fogdosnak, az orális szexről faggatnak, és a számtalanszor elhangzó kérdésre már csípőből lököm a „szerintem remekül néz ki, asszonyom” választ.
A „Tudja ki vagyok én ?”, „Tudja kinek dolgozom?” kezdetű kínos monológokon túl a „A tulaj jó barátom” kijelentést tartja a legmókásabbnak, Gondoljon bele ön szerint Balu nem tudja kik a tulajdonos valódi barátai? Szóval jobb, ha a kedves vendég a fenyítése valamivel érettebb eszközt talál.
Akadnak olyan vendégek, akik nem zsigerből bunkók, és valószínű, hogy nem is akarnak rosszat, de kényeskedésükkel, bizarr szokásaikkal bevésik magukat az emlékezetbe. A szakmabeliektől hallottunk olyanról, aki kizárólag maga szereti elkészíteni a limonádéját, aki elhozza saját teáját, előételét a vendéglőbe, aki új fogásokat talál ki, és azt igyekszik megfőzetni velem, vagy egyszerűen nem bír nem spórolni.
„- Még egyszer, mi volt az a bélszínes ételük? – Kérdezte az ideges madárszerű asszony a tizenkettes asztalnál.
-         Bélszín zöldbors-mártással, asszonyom.
-         Kérhetem a bélszínt mártás nélkül?
-         Természetesen.
-         Mennyibe is kerül a bélszín?
-         Négyezer-ötszáz forintba.
-         Ha szósz nélkül kérem olcsóbb?”
A megszállott bor kóstolók szintén az ártalmatlan kategóriába sorolhatók. Pincérünk szerint eleve béna, ha valaki a dugót szagolgatja, de amikor húsz percen át tart a bor kóstolási rituálé a ház egyik legolcsóbb boránál, azt nehezen bírja ki röhögés nélkül.
„Rendszeressen járt hozzánk egy német, aki mindig más ügyfeleket hozott. A borhoz nem értett, de az volt a szokása, hogy alkalmanként két- három palackot is kinyitattot, majd visszaküldte őket, mondván, hogy dugósak. – meséli a pesti vendéglátós barátom.- Mikor meguntam, hogy azért termel plusz költségeket , hogy felvágjon az üzlet tárai előtt, megmondtam neki, hogy mindketten tudjuk, hogy a boroknak semmi baja, és tőlem csinálhatja tovább ezt a műsort, de akkor mindent , amit kinyittat, felszámolok neki. Belement, de továbbra is visszaküldte a borokat.”
         Ha jó vendégek akarunk lenni, egy-két olyan dologra kell figyelnünk, ami egyébként eszünkbe sem jut. Például arra, hogy jobban járunk ha egyszerre rendeljük meg az elő- és főtételt, így biztosítjuk a konyhának a munka megfelelő ritmust, és nekünk sem kell várnunk ítéletrnapig.  Jobb ha nem rágcsálunk órákig egy tál rucolát csap vízzel, ha egyébként tele az étterem, és ha nem rángatjuk, veregetjük, de leginkább egyáltalán nem érintjük meg a dolgozókat. Akár egy sztriptíz bárban. Aztán érdemes előre szólni, hogy ha külön fizet azsztaltársaság, előre (de legalább másodszorra) megjegyezni a napi ajánlatot, és borravalóként nem gyors éttermi kupont, papír repülőt, vallási képe, vagy drogokat adni. Ha mégis megtesszük, akkor is marad egy jó túlélési stratégiája: tudja, hogy egyszer mindenki távozik.    



Baráti üdvözlettel:

                                   CHEF BALU

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése